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Crèsia de Nosta Sennora de su Bonu Caminu – Quartu S.A.

Crèsia de Nosta Sennora de su Bonu Caminu – Quartu Sant'Aleni

Crèsia Bonu Caminu Quartu Posta in su sartu in su cùcuru chi dominat su stàini de Simbiritzi, sa crèsiedda de Santa Maria est un’architetura “desei” o “chena de architetu”, segundu sa definitzioni chi Vico Mossa iat coniau po inditai unu fàbricu nàsciu de s’improvisada de maistus de su logu etotu. Ddu scoviat sa mancàntzia de finalidadis artìsticas in s’òpera elementari de is murus, cumposta de pedràmini e impastu, a diferèntzia de is spuntonis, chi funt afortiaus cun tancus de tuvu e arrocas de colunnas tradu-romanas torradas a umperai. Sa faciada simpri a capanna est coronada de unu campanili a vela cun luxi a arcu autzu e dda pretzedit unu pròciu, imboddiau cun cabriolas de linna e chi portàt, in orìgini, arcadas a is partis, tudadas apustis cun brocus de ciumentu. Su pròciu caraterizat is crèsias de su sartu giai de s’acabbu de su Cincuxentus e serbiat po amparai a is pellegrinus, chi ddoi aprobiànt in ocasioni de is nobenàrius. In su 1521 sa crèsiat fuat in sa biddixedda mesuevali de Simbilis, sparèssia a giru de su 1600, candu pigat su tìtulu de Nosta Sennora de su Bonucaminu, amparadora de is caminantis. Su cultu suu ndi ddu betint in Sardìnnia fàcias a su 1585 is paras agostinianus ispanniolus. Est dàbbili chi dd’apant fabricada maistus de su logu etotu in su segundu cuartu o in sa segunda mitadi de su Trexentus, asuba de un’edifìtziu tradu-romanu chi esistiat innantis, cumenti denunciat sa presèntzia de elementus de isfrunidura chi si podint acostiai a cussu tempus. Arrecasciada prus e prus bortas, s’àula est a una navada e portat una crobetura a crabiolas de linna poderadas de duus arcus acutzus a diaframa asubaus a consolas apasilis, chi currespundint, in su paramentu de foras, a cuntrafortis poderosus, solutzioni giai umperada in su fàbricu tradugòticu-cadelanu de su Santuàriu de Nosta Sennora de Bonària. Est intamis de su Cincuxentus de agoa su portali retangulari chi s’aberit in su tzentru de sa faciada manna, innui is stantis, s’incroadura e is consolas a cartìlliu, funt in tuvu e portant decoratzioni fitomorfa, a cumprobu de sa manualidadi stravanada chi teniant is picapedreris isulanus. Sa strutura si cumprit cun s’àbsidi mesu tunda ampra e bàscia, inguarnissada de un’arcu a mesu circu asubau a consolas a listellu, e chistit s’artari antigu de pedra e oindì est cuada de una pintura de su Setixentus

Chiesa di Nostra Signora del Buon Cammino - Quartu Sant' Elena

Ubicata in aperta campagna nel colle che domina lo stagno di Simbirizzi, la chiesa campestre di Santa Maria è un’architettura “spontanea” o “senza architetto”, secondo la definizione che Vico Mossa coniò per identificare una costruzione nata dall’improvvisazione di maestranze locali. Lo dimostra la assenza di finalità artistiche nella elementare apparecchiatura muraria, composta da pietrame e malta, a differenza degli spigoli, rinfiancati da conci di tufo e da rocchi di colonne tardo-romane di spoglio. La semplice facciata a capanna è coronata da campanile a vela con luce ogivale ed è preceduta da un loggiato, coperto mediante capriate lignee e recante, in origine, arcate laterali, tamponate in epoca recente con blocchi di cemento. Il loggiato caratterizza le chiese agresti fin dalla fine del Cinquecento ed era funzionale ad offrire riparo ai pellegrini, che vi confluivano in occasione dei novenari. Nel 1521 la chiesa era ubicata nel villaggio medievale di Simbilis, scomparso intorno al 1600, quando essa assunse la intitolazione alla Nostra Signora del Buoncammino, protettrice dei viandanti, il cui culto fu introdotto in Sardegna verso il 1585 dai monaci agostiniani spagnoli. Fu verosimilmente edificata da maestranze locali nel secondo quarto o nella seconda metà del Trecento, su un preesistente edificio tardo-romano, come denuncia la presenza di elementi di spoglio riferibili a tale periodo. Sottoposta a innumerevoli interventi di restauro, l’aula è mononavata e reca copertura a capriate lignee sorrette da due archi ogivali a diaframma su mensole pensili, cui corrispondono, nel paramento esterno, robusti contrafforti, soluzione già adottata nella costruzione tardogotico-catalana del santuario di Nostra Signora di Bonaria. È invece tardo-cinquecentesco il portale rettangolare che si apre al centro del prospetto principale, i cui stipiti, architrave e relative mensole a cartiglio, sono realizzati in tufo e recano decorazione fitomorfa, attestazione della manualità eccellente dei picapedrers isolani. La struttura si conclude con l’abside semicircolare ampia e tozza, inquadrata da un arco a tutto sesto su mensole a listello, ospitante l’antico altare lapideo e attualmente nascosta da un polittico settecentesco.

Church of Our Lady of the way - Quartu Sant'Elena

Located in the countryside on the hill that overlooks the Simbirizzi pond, the rural church of St. Maria is a “spontaneous” building, i.e. “not designed by architects", according to the definition used by Vico Mossa to identify a building made by improvising local workers.  This is demonstrated by the lack of artistic purposes in the basic wall structure, made of stone and mortar, while the corners are strengthened by tuff ashlars and recovered drums of late Roman columns. The simple gabled façade is surmounted by a bell gable with ogival windows and it is preceded by an arcade covered by wooden trusses and originally composed of side arches, recently closed with concrete blocks. The arcade was a typical feature of rural churches from the end of the 16th century and it offered shelter to pilgrims, who came there to participate in the typical Sardinian “novenari” (the nine days before the festival). In 1521, the church was located in the medieval village of Simbilis, which disappeared in 1600, when it was dedicated to Our Lady of the way, the patron saint of travellers, whose cult was introduced in Sardinia in 1585 by the Spanish Augustinian monks. It was probably built by local construction workers in the second quarter or in the second half of the 14th century on an existing late Roman building, as revealed by the recovered materials dating back to that period.  Restored many times, the chamber has a single nave, covered by wooden trusses supported by two ogival diaphragm arches on hanging consoles, in line with several solid spurs on the external face, a solution already adopted in the late Gothic-Catalan building of the sanctuary of Our Lady of Bonaria. The rectangular portal in the middle of the main façade dates back to the late 16th century, whose jambs, architrave and cartouche consoles are made of tuff and are embellished with phytomorphic decorations, proof of the excellent  manual skills of Sardinian “picapedrers”. The semicircular apse is large and squat, framed by a rounded arch on listel consoles, and hosts the ancient stone altar currently hidden by a polyptych of the 18th century.

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