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Crèsia de Santu Frassori – Quartu S.A.

Crèsia de Santu Frassori – Quartu Sant'Aleni

Crèsia S. Frassori Quartu Posta acant’est su stàini chi tenit su pròpiu nòmini, sa crèsia tradu-romànica amostat unu fundamentu originàriu chi si podit datai a s’acabbu de su de XIII sèculus. Non s’est agatada peruna carta de archìviu chi potzat donai àterus informus. S’orìgini de su nòmini de su Santu puru est dudosa, custa non figurat in nisciunu de is lìburus de is Màrtiris ne in cussus de is Santus aregus, iat a pòdiri èssiri sa strocidura chi nd’at fatu sa genti de un’àteru nòmini, fortzis Santu Lussòriu o Santu Luxori, o “Fortzore”, nòmini ancora umperau in Tuscana. Sa strutura fuat giai sbandonada in su 1599, cumenti atestat s’arrelata de s’abbisita de su pìscamu. Su stadu de sbandonu iat fatu detzidiri a Munsenniori Lasso Sedeño a nomenai obreris a Antiogu Milia e a Antiogu Piludu, ambaduus de Quartu, po dd’arrecasciai, umperendi is donatzionis lassadas de is fidelis. A sa mala bisura de su stari ponit arremèdiu un’arrecàsciu, fatu àinturu de is annus 1722-26 e su 1761: s’edifìtziu, difatis, dd’iant dèpiu torrai a fabricai agiumai totu innantis de su 1761, poita ca a cussa data sa Crèsia de Santu Frassori fuat dotada de una pensioni, destinada a dd’affestai donniannu. Profanada de is sordaus frantzesus sbarcaus in is costas quartesas de Mràxini Àrrubiu in su 1793, cumenti arregordat Rossi Vitelli, de is primus annus de su Noixentus sa crèsia non tenit prus funtzioni de cultu e oindì s’agatat àinturu de unu possessu privau de s’eredeu Perra. Sa crèsia est a una navada sceti e est imboddiada a cuba estradossada, afortiada cun d-un’arcu asuba de consolas e de peideretus, si congruit cun s’àbsidi mesu tunda, inguarnissada àinturu de un’arcu a mesu circu. Is murus de càrrigu, agiumai totu sciusciaus, portant a pentzai ca sa bòvida non sìat cussa originària e chi siat posta in òpera in is arrecàscius de su Setixentus. Sa faciada acabbat cun d-unu campanileddu a vela, chi s’aberit a una luxi sola centinada, e s’inserrat cun d-una coronadura chi assimbillat a sa de sa Crèsia de Santu Pàdrimu. In sa faciada s’aberit su portali retangulari, innui is trempalis, s’incroamentu e is consolas funt nodus de isfrundidura, est dàbbili chi fuant de unu fàbricu romanu mannu meda, cumenti faint pentzai su nodu mannu e su tancu de sa colunna, postus assoru de sa crèsia. In sa consola a manu de manca, chi poderat s’incroadura de sa genna, est scurpiu unu stema pratziu in duus, chi non si ligit prus. In assi cun su portali portat un’abertura cuadra simpri. In su muru a faci est postu su corpus de un’àbsidi tunda, chi non est de sa funtdatzioni originària e est cuncordada cun pedràmini e impastu, chepari a sa muradura de pitzus. In su prospetu de s’àbsidi s’aberit una fentana retangulari e a gruxi a parti de aìnturu, intamis po dda decorai portat una guarnissa de pedra, chi spundit apetotu in is murus, e chi si tasidat sceti anca funt is duus sproidroxus scanalaus. Su sciarrocu mannu de is murus indullit a pentzai ca sa bòvida non siat cussa originària ma chi nd’apant fatu una noa in is arrecàscius de su Setixentus.

Chiesa S. Forzorio – Quartu Sant'Elena

Ubicata presso lo stagno omonimo, la chiesa tardo-romanica mostra un impianto originario ascrivibile alla fine del secolo XIII. Non è stata rinvenuta alcuna carta d’archivio che possa fornire ulteriori informazioni. È parimenti incerta l'origine del nome del Santo, che non figura in alcun martirologio né menologio e che potrebbe, pertanto, costituire la deformazione popolaresca di un altro nome, forse S. Lussorio o S. Luxori, oppure ""Forzore"", nome tuttora in uso in Toscana. La struttura versava in stato di abbandono già nel 1599, come attesta la relazione della visita pastorale. La situazione indusse Monsignor Lasso Sedeño a nominare obrieri Antioco Milia ed Antioco Piludu, entrambi di Quartu, perché la restaurassero, avvalendosi dei lasciti testamentari dei fedeli. Al degrado della struttura pose rimedio un restauro, realizzato tra il 1722-26 e il 1761: l’edificio, infatti, dovette essere quasi completamente ricostruito prima del 1761, perché in quella data la Chiesa di S. Forzorio era dotata di una pensione annuale, destinata allo svolgimento della festa. Profanata dai soldati francesi sbarcati sulle coste quartesi al Margine Rosso nel 1793, come ricorda il Rossi Vitelli, dai primi decenni del Novecento non adempie più alla funzione cultuale e attualmente è compresa all’interno di una proprietà privata degli eredi Perra. Mononavata e voltata a botte estradossata, rinfiancata da un arco su mensole e piedritti, si conclude con abside semicircolare, inquadrata da un arco a tutto sesto. I muri portanti, gravemente danneggiati, inducono a ipotizzare che la volta non sia quella originale e che sia stata posta in opera nel corso dei restauri settecenteschi.
La facciata è coronata da un piccolo campanile a vela, che si apre in una sola luce centinata, ed è conclusa da un terminale simile a quello della Chiesa di S. Platano. Nel prospetto si apre il portale rettangolare, i cui stipiti, l'architrave e le mensole sono monoliti di spoglio, verosimilmente provenienti da una costruzione romana di notevoli dimensioni, come inducono a ipotizzare il grosso monolite ed il frammento di colonna, posti accanto all'edificio. La mensola sinistra che regge l'architrave della porta reca scolpito uno stemma bipartito, non più leggibile. In asse con il portale è una rudimentale apertura quadrata. Nel prospetto opposto è il corpo cilindrico dell'abside, non contestuale al primo impianto e realizzato in pietrame e malta, analogamente alla muratura che lo sovrasta. Nel prospetto absidale è una monofora rettangolare internamente cruciforme, mentre quale elemento decorativo compare una cornice di conci, che sporge regolarmente dai muri laterali, interrompendosi soltanto in corrispondenza di due gocciolatoi scanalati. L'entità dei crolli dei muri portanti induce a ritenere che la volta non sia quella originale e che sia stata sostituita nei restauri settecenteschi.

Saint Forzorio Church - Quartu Sant'Elena

Located near the homonymous pond, this late Romanesque church has an original plant dating back to the late 13th century.  There are no other historical documents containing further information. The origin of the name of the saint is unknown too, as it does not appear in any martyrology nor menology, therefore it is supposed to be the popular distortion of another name, probably St. Lussorio or St. Luxori, or even “Forzore”, a popular name in Tuscany.   The building was abandoned as early as 1599, as witnessed by the report of the pastoral visit. Therefore Monsignor Lasso Sedeño entrusted its restoration to Antioco Milia and Antioco Piludu from Quartu, funding it with the offers of the believers. The building was restored between 1722-26 and 1761, as it was necessary to have it almost completely rebuilt before 1761 as the church of St. Forzorio had an annual pension for the festival.  Desecrated by the French soldiers who landed on the coasts of Margine Rosso in 1793, as  mentioned by Rossi Vitelli, during the first decades of the 20th century it stopped being a religious place and currently it is inside the private property of Perra’s heirs. It has a single nave, surmounted by extrados barrel vaults, supported by an arch on consoles and springers, which culminates with a semicircular apse, framed by a rounded arch.  The bearing walls, severely damaged, suggest that the vault is not the original one and that it was built during the 18th century restorations.
The  façade is surmounted by a gable bell, equipped with one arched window, which culminates as the Church of St. Platano. It overlooks the rectangular portal, whose jambs, architrave and consoles are made with recovered limestones, probably coming from a huge Roman building, as suggested by the big monolith and column fragment placed next to the building. The left console which supports the architrave of the door has a coat of arms composed of two parts carved on it, which is no longer readable.  In line with the portal, there is a rudimentary square opening.  On the other side, there is the cylindrical apse, which does not belong to the original building. It is made of stone and mortar, as the surmounting wall. The apse contains a rectangular single lacet window, shaped as a cross on the inside, and it is decorated by a frame of ashlars, which regularly juts out from the side walls, interrupted only by the two fluted drips. The collapse of the bearing walls suggests that the vault is not the original one and that it was replaced during the 18th century restorations.

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